19/07/2017, Saat: 23:04
Suya sabuna dokunmayan Türk’ün ustura markası: Ali Bıyıklı
20 Haziran 2003 - Hürriyet Haber
Orta yaşı geçkin erkeğin kılla mücadelesi çetin bir evrim sonucudur.
Bizim kuşak saçını Dalila'dan sakınan Samson misali uzattı. Bıyıklarımızı Demir Leydi Tansu Çiller için feda ettik. Saç özürümüzü şükür ki Bruce Willis şeyhimizin tarikiyle ustura marifetiyle örttük.
Hani iyice uygarlaşıp kaşımızı da alsak vallahi Kemal Tahir'in Cavlak Derviş'ine döneceğiz, dünya süsünden toptan vazgeçeceğiz.
İfratla tefritin mücadelesinde korkumuza da, keyfimize de hep Ali Bıyıklı eşlik etti ancak çoğumuz bilmez.
Oysa ilkokul birde kafamızı sıfıra vuran da, damatlık tıraşta perdah çeken de aynı marka usturaydı: Ali Bıyıklı.
Suya sabuna dokunmayı sevmediğini atasözü haline getiren necip milletimize tıraş malzemesi satmaya kalkmak zaten cesaret işiydi... Üstelik bir de Solingen çeliğinden ithal usturaya meydan okumak hepten delilikti.
Dolayısıyla bugün 10 berberden 9'unun elinde ismini taşıyan usturanın gezmesi Ali Bıyıklı'nın başarısının tescil ve teslimi sayılmalı...
ÇELİK USTURA SÜNNETÇİ İŞİ
1932 Trabzon Vakfıkebir doğumlu tıraş malzemesi ticaretiyle uğraşan Ali Bıyıklı çelik usturanın berber dükkanlarından terk-i diyar edeceğini erken gördü. 30 yaşına bastığında yani takvimler 1962 yılını gösterirken Süleymaniye'de küçük bir atölyede plastik saplı, jiletli çelik ustura üretimine başladı. Her sanat gibi ustura işçiliğinin de bir sırrı vardı.
Şirketin ikinci kuşak yöneticisi Toptan Satış Müdürü Kadir Bıyıklı anlatıyor: ‘‘Mesele jiletin oturduğu kısımda... Çok sıkı olursa jilet girmez, fazla gevşekse jilet oynar. Mazallah her iki halde de ustura yarası zor kapanır.’’
Jiletli ustura çıktığında çelik ustura sadece meraklısı için ayin malzemesi haline gelmiş... Çünkü tek başına ustura sahibi olmak yetmiyor, kösele kayışını (kemeri de diyen var), kayışın macununu, biley taşını ve en önemlisi kan taşını da temin etmek lazım ki... Bu kadar zahmete sadece kıdemli sünnetçiler katlanıyor.
Ali Bıyıklı ile kardeşi Mustafa Bıyıklı'nın ürettiği usturaların toptan fiyatı düzine başına 10 milyon lira. Türk ustura markası Ali Bıyıklı, Suriye ve İran'da da tutuluyor. Şirket bu iki ülkeye ayda bin düzine satış yapıyor. Peki ya iç satışlar?
Kadir Bıyıklı biraz şikayetçi: ‘‘Berberde tıraş olanların sayısı giderek azalıyor, bizim satışlar da düşüyor.’’
ZAZA HAN’A İSMİNİ VEREN JİLET MARKASI
Zaza Han'ın girişinde hemen sağdaki dükkan da Zaza ismini taşıyor. Bilenler anlatıyor, Zaza markalı tıraş bıçakları bir zamanlar pazarın lideriydi. Gürcü asıllı Paul Zazadse ilk tıraş bıçağını Gillette'den 16 yıl sonra yani 1917'de üretti. 1950 ve 1960'larda ustura ve sabunlarla büyüyen Zaza markası bugün Zaza Twin ile hem iç pazarda varlığını sürdürüyor, hem de Rusya ve Irak gibi ülkelere ihracata ağırlık veriyor. Şirketin 70 yaşındaki sahibi iktisat doktoru Simon Zazadse büyük marketler zinciri için farklı markayla üretim yaptıklarını vurguluyor.
Yerel ve küreselin jilet randevusu
Usturanın yerel markası Ali Bıyıklı ile tıraş sektörünün küresel markası Gillette berber dükkanında buluşuyor, birbirini tamamlıyor.
Çoğu berber Ali Bıyıklı usturaya Gillette'nin Permasharp markasıyla berbere özel ürettiği tekli jileti takıyor. Berberlerin ustura jiletinde diğer bir tercihi Derby markası.
20 Haziran 2003 - Hürriyet Haber
Orta yaşı geçkin erkeğin kılla mücadelesi çetin bir evrim sonucudur.
Bizim kuşak saçını Dalila'dan sakınan Samson misali uzattı. Bıyıklarımızı Demir Leydi Tansu Çiller için feda ettik. Saç özürümüzü şükür ki Bruce Willis şeyhimizin tarikiyle ustura marifetiyle örttük.
Hani iyice uygarlaşıp kaşımızı da alsak vallahi Kemal Tahir'in Cavlak Derviş'ine döneceğiz, dünya süsünden toptan vazgeçeceğiz.
İfratla tefritin mücadelesinde korkumuza da, keyfimize de hep Ali Bıyıklı eşlik etti ancak çoğumuz bilmez.
Oysa ilkokul birde kafamızı sıfıra vuran da, damatlık tıraşta perdah çeken de aynı marka usturaydı: Ali Bıyıklı.
Suya sabuna dokunmayı sevmediğini atasözü haline getiren necip milletimize tıraş malzemesi satmaya kalkmak zaten cesaret işiydi... Üstelik bir de Solingen çeliğinden ithal usturaya meydan okumak hepten delilikti.
Dolayısıyla bugün 10 berberden 9'unun elinde ismini taşıyan usturanın gezmesi Ali Bıyıklı'nın başarısının tescil ve teslimi sayılmalı...
ÇELİK USTURA SÜNNETÇİ İŞİ
1932 Trabzon Vakfıkebir doğumlu tıraş malzemesi ticaretiyle uğraşan Ali Bıyıklı çelik usturanın berber dükkanlarından terk-i diyar edeceğini erken gördü. 30 yaşına bastığında yani takvimler 1962 yılını gösterirken Süleymaniye'de küçük bir atölyede plastik saplı, jiletli çelik ustura üretimine başladı. Her sanat gibi ustura işçiliğinin de bir sırrı vardı.
Şirketin ikinci kuşak yöneticisi Toptan Satış Müdürü Kadir Bıyıklı anlatıyor: ‘‘Mesele jiletin oturduğu kısımda... Çok sıkı olursa jilet girmez, fazla gevşekse jilet oynar. Mazallah her iki halde de ustura yarası zor kapanır.’’
Jiletli ustura çıktığında çelik ustura sadece meraklısı için ayin malzemesi haline gelmiş... Çünkü tek başına ustura sahibi olmak yetmiyor, kösele kayışını (kemeri de diyen var), kayışın macununu, biley taşını ve en önemlisi kan taşını da temin etmek lazım ki... Bu kadar zahmete sadece kıdemli sünnetçiler katlanıyor.
Ali Bıyıklı ile kardeşi Mustafa Bıyıklı'nın ürettiği usturaların toptan fiyatı düzine başına 10 milyon lira. Türk ustura markası Ali Bıyıklı, Suriye ve İran'da da tutuluyor. Şirket bu iki ülkeye ayda bin düzine satış yapıyor. Peki ya iç satışlar?
Kadir Bıyıklı biraz şikayetçi: ‘‘Berberde tıraş olanların sayısı giderek azalıyor, bizim satışlar da düşüyor.’’
ZAZA HAN’A İSMİNİ VEREN JİLET MARKASI
Zaza Han'ın girişinde hemen sağdaki dükkan da Zaza ismini taşıyor. Bilenler anlatıyor, Zaza markalı tıraş bıçakları bir zamanlar pazarın lideriydi. Gürcü asıllı Paul Zazadse ilk tıraş bıçağını Gillette'den 16 yıl sonra yani 1917'de üretti. 1950 ve 1960'larda ustura ve sabunlarla büyüyen Zaza markası bugün Zaza Twin ile hem iç pazarda varlığını sürdürüyor, hem de Rusya ve Irak gibi ülkelere ihracata ağırlık veriyor. Şirketin 70 yaşındaki sahibi iktisat doktoru Simon Zazadse büyük marketler zinciri için farklı markayla üretim yaptıklarını vurguluyor.
Yerel ve küreselin jilet randevusu
Usturanın yerel markası Ali Bıyıklı ile tıraş sektörünün küresel markası Gillette berber dükkanında buluşuyor, birbirini tamamlıyor.
Çoğu berber Ali Bıyıklı usturaya Gillette'nin Permasharp markasıyla berbere özel ürettiği tekli jileti takıyor. Berberlerin ustura jiletinde diğer bir tercihi Derby markası.