15/02/2018, Saat: 16:10
(15/02/2018, Saat: 15:03)pilotic Adlı Kullanıcıdan Alıntı: @emiriko elektrik mevzusu değil bu. Türkiye ekonomisinin içinde mevcut 400, gelecekteki 4000 ya da 10.000 elektrikli aracın vergisinin herhangi bir ağırlığı olmaz. Küsürat sayılır toplam vergi hacmi içinde bunlar. Ki zaten elektrikli araç sayısı ne zaman 10 bin olur, onlar bizim için uzun vadeli plan. Bizde günü kurtarmaktır aslolan.
Asıl mevzu mevcut 12 milyon otomobilin vergisi. Vergi düzenlemeleri gereği, gelişen motor ve malzeme teknolojisine de bağlı olarak firmalar çözümü düşük motor hacimli ve aşırı beslemeli (turbo) motorlarda buldular. Bir nevi devletlerin motor hacmine bağlı vergilendirme politikalarının da payı oldu bu teknolojinin gelişmesinde. Yıllar önce kullanılan otomobilleri hatırlayın, 70-80 beygir motorları vardı 1.4, 1.6 motor hacimleriyle. Şimdi turbo ile birlikte litre başına 100 beygir sıradan olmaya başladı. Dolayısı ile 1.6 veya hadi çok çok olsa 2 litreden yüksek hacimli motorlu araçların yüzdesi zaten az ve giderek düşüyor.
Bakanın açıklamasına göre %96 sı 1.6 ve daha düşük hacimli araçlar. Ne 0,96x12 milyon = 11,5 milyon. Bunların yarısını yeni vergiye muhattap etseler 5.75 milyon araç eder. Bu araçlardan her vergi döneminde 100 liralık fazladan vergi toplasalar senede 1 milyar 150 milyon liralık ¨ek kaynak¨ yaratmış olurlar. Bunu da marifet sayarlar. Benim gözümde konu bundan ibarettir.
Bu arada benim MTV'nin kendisine ait hiç itirazım yok. Bu, trafik problemini azaltmak, çevresel etkiyi azaltmak, fosil yakıt tüketimini azaltmak vb. amaçlarla bir çok devlet tarafından kullanılan bir enstrüman. Türkiye'de de MTV aslına bakarsak çok yüksek değil. Bana göre MTV'deki sıkıntı vergi dilimleri ve vergilendirme mantığı.
- Motor hacmine göre
- Yaşına göre
- Şimdi bir de eklenirse beygir gücüne göre vergi dilimleri belirlenecek.
Sigorta şirketlerinin kullandığı ortak bir veritabanı var, her aracın sigortalanacak bedelinin yazıldığı ve yıldan yıla güncellenen. Bana göre MTV'nin araç bedeli üzerinden alınması ve belli bir yaştan sonra da(mesela 10 yıldan sonra) araç bedeli düşüp aracın teknolojisi eskiyeceğinden, yeni teknolojiyi teşvik için yaşa bağlı bir katsayıyla artırılması gerekiyor. Motorun hacmiymiş, beygirin nalıymış falan gereksiz mevzular.
Diğer taraftan MTV'den rahatsız değilim dedim, yanlış anlaşılmasın. MTV'den rahatsız değilim ancak otomobil alırken ödenen ÖTV'den son derece rahatsızım. Tek kelimeyle ve tam olarak fahiş. Orada da yine araç bedeli üzerinden gelir vergisindekine benzer bir dilimleme ile vergilendirme yapılması gerekiyor. %60 lar %160 lar havada uçuşuyor. Devlet, telefon operatörü yönetilir gibi yönetilince işte vergi dilimleri de böyle oluyor.
Telefon operatörleri sürekli kampanya yaparlar, yeni paketler sunarlar. Avantajlarını anlatırlar, ikna etmeye çalışırlar falan... Mevzu sizden daha fazla para kazanmaktır. Yoksa ne kadar konuştuğunuz, kaç sms attığınızın falan kimsenin umrunda değildir. Ne kadar para kazandırıyorsunuz operatöre en önce buna bakar. İşte devlet aynı şeyi, pek de ikna etmeye gerek kalmadan, kanun gücüyle yapıyor.
Haklısın hocam başka bir haberde de düşük silindirli ama bol beygirli arabalardan da daha fazla vergi alınacağını okudum. 1.0 motor ancak 116 beygir olunca mtv'den yırtıyordu artık kaçarı kalmadı anlaşılan. Benzerini 1.6 Mercedes'de yaşamıştık düşük motor ama lüks araç olunca ÖTV'sine zam gelmişti. İçinde yaşamasak güzel ülke aslında...