06/11/2013, Saat: 14:37
bu tip bilinçaltı ürünleri reklamcılıkta çokça kullanılmakta. billboardlarda, ilanlarda, bazı televizyon reklamlarında baktığınızda kolay kolay anlamayacağınız ama aklınızda yer eden mesajlar gizlidir. çok güzel örnekleri de vardı hatta biryerlerde de bulamadım harddiske bakmak lazım. bir benzeri de eski kasa bmw' lerin bagaj logosunun bulunduğu bantta, arkadan gelen arabaların ters görünmesidir. yeni kasalarda var mı bu bilemiyorum. bunlar sadece erotik amalı değil, bmw örneği gibi prestij için de kullanılabilen şeylerdir.
yukarıdaki örneklere gelince, çoğu yerde fazla zorlama var kanaatimce. şöyle örnek vereyim, paranormal deneyler yapılırken, cızırtılı bir bant kaydı dinletilir gruba. kimse birşey anlamaz, deneyi yapan kişi (genelde kendine medyum der) bakın şurada "help, please" gibi birkaç kelimeden birisini söylüyor der. ikinci dinleyişte gruptaki herkes bunu duyar. bu yukarıdakilerden bazıları da böyle gibi geliyor bana.
bu aralar incelemeler çokça paylaşılıyor lakin tam çocukların seyrettiği saatteki dizilerde alenen yapılan şeyler ortada iken bu bilinçaltı mesajlara zaten iş düşmez diye düşünüyorum. bunu neden söylüyorum; 80' li yıllarda televizyon dizilerinde (çoğu yabancı tabii ki) çokça sahnede viski içildiği görülüyor. o yıllarda eve misafir gelindiğinde evde viski bulunması bir prestij, bulunmaması ayıp vesilesi olarak görülmeye başlanıyor. evet bu reklam araştırmalarının ilk konusudur lakin ,nsan hayatı üzerindeki etkisini gözler önüne serer. şimdi prime time' da yayınlanan dizilerin %90' ına bakın, ya tarihi yanlış aksettirerek insanları tarihten uzaklaştırma, ya o onla olmuş sonra bunla olmuş derken ne dediği anlaşılmayan, 200 kelimeye hapsolmuş, hiçbirşeyden anlamayan bir nesil çıktı ortaya. bunun sebebleri çok uzun uzun tartışılması gereken şeyler, zaten mesaj uzadı buraya yazmayayım lakin şu barizdir ki, yönetme ve insana ihtiyacı olmayan şeyleri pazarlama bunların başında gelmektedir.
yukarıdaki örneklere gelince, çoğu yerde fazla zorlama var kanaatimce. şöyle örnek vereyim, paranormal deneyler yapılırken, cızırtılı bir bant kaydı dinletilir gruba. kimse birşey anlamaz, deneyi yapan kişi (genelde kendine medyum der) bakın şurada "help, please" gibi birkaç kelimeden birisini söylüyor der. ikinci dinleyişte gruptaki herkes bunu duyar. bu yukarıdakilerden bazıları da böyle gibi geliyor bana.
bu aralar incelemeler çokça paylaşılıyor lakin tam çocukların seyrettiği saatteki dizilerde alenen yapılan şeyler ortada iken bu bilinçaltı mesajlara zaten iş düşmez diye düşünüyorum. bunu neden söylüyorum; 80' li yıllarda televizyon dizilerinde (çoğu yabancı tabii ki) çokça sahnede viski içildiği görülüyor. o yıllarda eve misafir gelindiğinde evde viski bulunması bir prestij, bulunmaması ayıp vesilesi olarak görülmeye başlanıyor. evet bu reklam araştırmalarının ilk konusudur lakin ,nsan hayatı üzerindeki etkisini gözler önüne serer. şimdi prime time' da yayınlanan dizilerin %90' ına bakın, ya tarihi yanlış aksettirerek insanları tarihten uzaklaştırma, ya o onla olmuş sonra bunla olmuş derken ne dediği anlaşılmayan, 200 kelimeye hapsolmuş, hiçbirşeyden anlamayan bir nesil çıktı ortaya. bunun sebebleri çok uzun uzun tartışılması gereken şeyler, zaten mesaj uzadı buraya yazmayayım lakin şu barizdir ki, yönetme ve insana ihtiyacı olmayan şeyleri pazarlama bunların başında gelmektedir.