05/02/2020, Saat: 13:55
Merhaba değerli dostlar,
Mükerrer başlık açmama adına forum içerisinde biraz arama yaptığımda, bisiklet ile ilgili konular olmakla beraber, genel anlamda bilgi içeren bir konuya rastlamadım. Bu sebepten, bu işe ilgi duyan gerek genç kardeşlerime, gerek kemale ermiş dostlarıma fazla detaylara boğmadan, dilim döndüğünce genel ve temel bilgileri buradan paylaşmak istedim. Bisiklet, sporu eğlenceyle birleştiren, günlük yaşantınızda da kullanabileceğiniz insanlık tarihinin en önemli icatlarından birisidir. İster uzun turlara çıkın, ister market alışverişinizi yapın, bisiklet her zaman en keyifli araçlardan birisidir.
Arkadaşlar, öncelikle amacınıza uygun doğru bisikleti seçmek en önemli safha. Amacınıza uygun olmayan, kalitesi düşük bisikletler, sizi daha başlamadan bisikletten soğutacak, bisikletinizi kömürlüğün derinliklerine terk etmenize yol açacaktır.
Yanlış bisikletle çıkılan ilk tur, muhtemelen son tur olabilir.
Peki nedir doğru bisiklet ?
Öncelikle kendinize şu soruyu sormanız gerekiyor; Bisikleti nerede ve ne için kullanacağım?
İşte cevaplar...
1 ) MTB (MountainBike) : Diğer adıyla dağ bisikleti. 26" jantlara sahip, kalın lastikli, önde veya hem ön hem arka süspansiyonlara sahiptir. Adından anlaşılacağı üzere, arazi yollarında, dağda, tepede kullanılmak üzere tasarlanmış oldukça dayanıklı bisikletlerdir. Ancak, gerek ağır yapısı, kalın tekerlekleri, gerekse süspansiyonları düz yol kullanımlarında gücünüzü emerek sizi gereğinden çok fazla yoracağından, asfalt kullanımlarına uygun değildir. Eğer yoğun olarak asfaltta kullanacaksanız bu tür bisikletlerden uzak durun. Son zamanlarda görsel olarak cezbeden çift süspansiyonlu bisikletler moda oldu. Kayalardan, tepelerden atlamayacaksanız eğer gereksiz ağırlıktan başka hiçbir işe yaramaz.
2 ) Şehir bisikleti (CityBike) : 28" jantlara sahip, 28-32c ince lastikleri olan, amortisörsüz, yani düz maşa bisikletlerdir. İnce lastikleri, düz maşası ve hafif yapısıyla asfaltta son derece akıcıdır. Doğru vites aralığında yokuşlarda sizi fazla yormaz. Fitness amacıyla kullanılabileceği gibi, arkasına ve önüne eklenecek sepet ..vs gibi aksesuarlarla market alışverişinizi de kolaylıkla yapabilirsiniz.
3 ) Yol bisikletleri (RoadBike) : Yine 28" jantlara sahip, 23c ince lastikleri ve boynuz gidon ve aerodinamik yapısıyla asfalt kullanımlarına uygun hız bisikletleridir. Hafif yapısı ve hıza yönelik ayna-kol ile tam bir fitness bisikletidir. Kadro yapısı itibariyle aksesuar takılmasına elverişli değildir. Her bisiklet sevdalısının hayalinde iyi bir yol bisikleti vardır.
4 ) Katlanır bisikletler : Katlanarak arabanın bagajına sığabilmesi dışında pek bir özelliği olduğunu düşünmüyorum.
Peki iyi bir bisikletin temel özellikleri nedir ?
Öncelikle marketlerde, alışveriş mağazalarında satılan ucuz bisikletlerden uzak durun.
Şu an iyi bir bisikletin minimum fiyatı 2.500-3.000 TL den başlar.(500 USD diyelim enflasyonda erimesin)
Bisikletin en belirleyici özelliği, kadro malzemesi ve ağırlığıdır. Bisiklet ne kadar hafiflerse, fiyatı da o paralelde artar.
Genel kabul edilen kural olarak, MTB lerde 14 kg, şehir bisikletlerinde 12kg, yol bisikletlerinde 10kg üzeri pek makbul sayılmaz.
Kadro malzemesi olarak hafifletilmiş alüminyum ve karbon kadrolar iyidir.
Ancak karbon kadrolar, fiyatları 50.000 tl ye kadar giden pahalı bisikletlerdir.
İyi bir alüminyum kadro, amatör bisikletçiler için uygundur.
Vites sistemi olarak da, dünyada 2 büyük marka vardır. Sram ve Shimano. Sram hakkında pek bilgim yok ancak, Shimano viteslerde de kendi içinde kalite farkı vardır, sıralama kötüden iyiye şu şekildedir;
1- Turney 2- Altus 3-Acera 4- Alivio 5-Deore 6-Ultegra 7-XT 8- XTR 9- DuraAce
Alacağınız bisikletin ön ve arka viteslerinin en az Acera olmasını tavsiye ederim.
Son bir şey, bisiklet alırken, mutlaka boyunuza uygun bisikleti alın. Bunu belirlemek için basit yöntem şu: seleye oturun, pedalı yere en yakın konuma getirin, ayağınızı pedala bastığınızda diziniz çok hafif bükülü şekilde olmalıdır (diz kapağı hafif dışarıda olacak şekilde diyebiliriz). Bu en uygun oturma pozisyonudur.
Peki piyasadaki en iyi bisiklet markaları hangileridir;
1) Specialized
2) Trek
3) Scott
4) Merida
5) Canondale
6) Corratec
7) Sedona (türk malı)
8) Giant
Bu markaların dışında da markalar var fakat çok yüksek fiyatlarda olduğu için buraya yazma gereği duymuyorum. Ancak bu markalar, ömür boyu garantili kadro yapısı ve malzeme kalitesiyle şu an piyasadaki en iyi markalar. Burada Sedona'ya ayrı bir parantez açmak isterim, zira yerli üretim olması yanında, en az diğer ithal markalar kadar kaliteli ve sürüş keyfi yüksek bir markadır. Fiyatı da nispeten daha uygun olduğu düşünülürse tam bir f/p ürünü diyebiliriz.
Peki bisiklet kullanırken nelere ihtiyacımız var? İşte benim listem:
1) Kask : Olmazsa olmaz. En kısa mesafeye dahi gitseniz mutlaka takın. Biraz garip duruyor evet, ama sağlığınızdan önemli değil.
2) Eldiven : Uzun kullanımlarda, elciklerin avuca yaptığı baskı bir müddet sonra ellerinizde uyuşmaya yol açar. İçi silikonlu eldivenler bunu önlediği gibi, olası bir düşme anında ellerinizin yaralanmasını da engeller.
3) Gözlük : Yine uzun kullanımlarda, karşıdan esen rüzgarın gözlerinizi sulandırmasını engellediği gibi, sinek, böcek, toz gibi dış etkenlerin gözünüze kaçmasını engelleyecektir.
4) Tayt : Erkek adam tayt giyer mi demeyin. Tayt içindeki bulunan silikon ped sayesinde selenin verdiği rahatsızlıktan kurtulacaksınız. Ayrıca bacağı sardığı için hem rüzgar direnci azalacak ve hem de hareket kabiliyetiniz artacak.
5) SPD pedal : Alışana kadar kullanması biraz sıkıntılı olabilir. Ancak, alıştıktan sonra asla vazgeçemezsiniz. Pedal üzerindeki bir mekanizma, özel tasarlanmış ayakkabıların altındaki yuvaya oturarak ayaklarınızı pedala sabitler. Böylelikle, pedala hem basarken diğer yandan çekme suretiyle gücü daha iyi aktarırsınız. Yüksek kadanslı antrenman sürüşlerinin olmazsa olmazıdır.
6) Suluk : Ağıza püskürtme şeklinde olanlar tercih edilmelidir. Açma kapamalı olanlar kazaya sebebiyet verebilir.
7)Yama-tamir takımı : Umulmadık yerde ve zamanda, lastik patlaması tüm gününüzü zehir edebilir. Bu yüzden yanınıza yama seti, yedek iç lastik mutlaka bulundurun ve lastik değiştirmeyi mutlaka öğrenin.
Bunların dışında, elektronik sayaç, heybe, barend gibi isteğe bağlı birçok aksesuar var. İsteyen ihtiyacı doğrultusunda kullanabilir. Decatlon mağazaları, bisiklet ve bisikletle ilgili hemen her şeyi temin edebileceğiniz f/p oranında oldukça başarılı bir yer. Naçizane tavsiyem, bisiklet ve ekipmanları için Sirkeci esnafından uzak durun.
Geleneksel tıraş dünyası gibi, bisiklet hobisi de derya deniz bir konu. Bisikletler, ekipmanlar, zevkler, tercihler kişiden kişiye değişiyor. Ancak unutulmaması gereken şu, bisikletin motoru sizsiniz. Yani en iyi bisiklet, en iyi ekipman kombinasyonu dahi olsa bacaklarınız kuvvetsiz, kondisyonunuz zayıf ise her şey boşa çıkar.
Biraz uzun oldu, affola. Şimdilik aklıma gelenler bunlar, inşallah faydalı olmuştur.
Mükerrer başlık açmama adına forum içerisinde biraz arama yaptığımda, bisiklet ile ilgili konular olmakla beraber, genel anlamda bilgi içeren bir konuya rastlamadım. Bu sebepten, bu işe ilgi duyan gerek genç kardeşlerime, gerek kemale ermiş dostlarıma fazla detaylara boğmadan, dilim döndüğünce genel ve temel bilgileri buradan paylaşmak istedim. Bisiklet, sporu eğlenceyle birleştiren, günlük yaşantınızda da kullanabileceğiniz insanlık tarihinin en önemli icatlarından birisidir. İster uzun turlara çıkın, ister market alışverişinizi yapın, bisiklet her zaman en keyifli araçlardan birisidir.
Arkadaşlar, öncelikle amacınıza uygun doğru bisikleti seçmek en önemli safha. Amacınıza uygun olmayan, kalitesi düşük bisikletler, sizi daha başlamadan bisikletten soğutacak, bisikletinizi kömürlüğün derinliklerine terk etmenize yol açacaktır.
Yanlış bisikletle çıkılan ilk tur, muhtemelen son tur olabilir.
Peki nedir doğru bisiklet ?
Öncelikle kendinize şu soruyu sormanız gerekiyor; Bisikleti nerede ve ne için kullanacağım?
İşte cevaplar...
1 ) MTB (MountainBike) : Diğer adıyla dağ bisikleti. 26" jantlara sahip, kalın lastikli, önde veya hem ön hem arka süspansiyonlara sahiptir. Adından anlaşılacağı üzere, arazi yollarında, dağda, tepede kullanılmak üzere tasarlanmış oldukça dayanıklı bisikletlerdir. Ancak, gerek ağır yapısı, kalın tekerlekleri, gerekse süspansiyonları düz yol kullanımlarında gücünüzü emerek sizi gereğinden çok fazla yoracağından, asfalt kullanımlarına uygun değildir. Eğer yoğun olarak asfaltta kullanacaksanız bu tür bisikletlerden uzak durun. Son zamanlarda görsel olarak cezbeden çift süspansiyonlu bisikletler moda oldu. Kayalardan, tepelerden atlamayacaksanız eğer gereksiz ağırlıktan başka hiçbir işe yaramaz.
2 ) Şehir bisikleti (CityBike) : 28" jantlara sahip, 28-32c ince lastikleri olan, amortisörsüz, yani düz maşa bisikletlerdir. İnce lastikleri, düz maşası ve hafif yapısıyla asfaltta son derece akıcıdır. Doğru vites aralığında yokuşlarda sizi fazla yormaz. Fitness amacıyla kullanılabileceği gibi, arkasına ve önüne eklenecek sepet ..vs gibi aksesuarlarla market alışverişinizi de kolaylıkla yapabilirsiniz.
3 ) Yol bisikletleri (RoadBike) : Yine 28" jantlara sahip, 23c ince lastikleri ve boynuz gidon ve aerodinamik yapısıyla asfalt kullanımlarına uygun hız bisikletleridir. Hafif yapısı ve hıza yönelik ayna-kol ile tam bir fitness bisikletidir. Kadro yapısı itibariyle aksesuar takılmasına elverişli değildir. Her bisiklet sevdalısının hayalinde iyi bir yol bisikleti vardır.
4 ) Katlanır bisikletler : Katlanarak arabanın bagajına sığabilmesi dışında pek bir özelliği olduğunu düşünmüyorum.
Peki iyi bir bisikletin temel özellikleri nedir ?
Öncelikle marketlerde, alışveriş mağazalarında satılan ucuz bisikletlerden uzak durun.
Şu an iyi bir bisikletin minimum fiyatı 2.500-3.000 TL den başlar.(500 USD diyelim enflasyonda erimesin)
Bisikletin en belirleyici özelliği, kadro malzemesi ve ağırlığıdır. Bisiklet ne kadar hafiflerse, fiyatı da o paralelde artar.
Genel kabul edilen kural olarak, MTB lerde 14 kg, şehir bisikletlerinde 12kg, yol bisikletlerinde 10kg üzeri pek makbul sayılmaz.
Kadro malzemesi olarak hafifletilmiş alüminyum ve karbon kadrolar iyidir.
Ancak karbon kadrolar, fiyatları 50.000 tl ye kadar giden pahalı bisikletlerdir.
İyi bir alüminyum kadro, amatör bisikletçiler için uygundur.
Vites sistemi olarak da, dünyada 2 büyük marka vardır. Sram ve Shimano. Sram hakkında pek bilgim yok ancak, Shimano viteslerde de kendi içinde kalite farkı vardır, sıralama kötüden iyiye şu şekildedir;
1- Turney 2- Altus 3-Acera 4- Alivio 5-Deore 6-Ultegra 7-XT 8- XTR 9- DuraAce
Alacağınız bisikletin ön ve arka viteslerinin en az Acera olmasını tavsiye ederim.
Son bir şey, bisiklet alırken, mutlaka boyunuza uygun bisikleti alın. Bunu belirlemek için basit yöntem şu: seleye oturun, pedalı yere en yakın konuma getirin, ayağınızı pedala bastığınızda diziniz çok hafif bükülü şekilde olmalıdır (diz kapağı hafif dışarıda olacak şekilde diyebiliriz). Bu en uygun oturma pozisyonudur.
Peki piyasadaki en iyi bisiklet markaları hangileridir;
1) Specialized
2) Trek
3) Scott
4) Merida
5) Canondale
6) Corratec
7) Sedona (türk malı)
8) Giant
Bu markaların dışında da markalar var fakat çok yüksek fiyatlarda olduğu için buraya yazma gereği duymuyorum. Ancak bu markalar, ömür boyu garantili kadro yapısı ve malzeme kalitesiyle şu an piyasadaki en iyi markalar. Burada Sedona'ya ayrı bir parantez açmak isterim, zira yerli üretim olması yanında, en az diğer ithal markalar kadar kaliteli ve sürüş keyfi yüksek bir markadır. Fiyatı da nispeten daha uygun olduğu düşünülürse tam bir f/p ürünü diyebiliriz.
Peki bisiklet kullanırken nelere ihtiyacımız var? İşte benim listem:
1) Kask : Olmazsa olmaz. En kısa mesafeye dahi gitseniz mutlaka takın. Biraz garip duruyor evet, ama sağlığınızdan önemli değil.
2) Eldiven : Uzun kullanımlarda, elciklerin avuca yaptığı baskı bir müddet sonra ellerinizde uyuşmaya yol açar. İçi silikonlu eldivenler bunu önlediği gibi, olası bir düşme anında ellerinizin yaralanmasını da engeller.
3) Gözlük : Yine uzun kullanımlarda, karşıdan esen rüzgarın gözlerinizi sulandırmasını engellediği gibi, sinek, böcek, toz gibi dış etkenlerin gözünüze kaçmasını engelleyecektir.
4) Tayt : Erkek adam tayt giyer mi demeyin. Tayt içindeki bulunan silikon ped sayesinde selenin verdiği rahatsızlıktan kurtulacaksınız. Ayrıca bacağı sardığı için hem rüzgar direnci azalacak ve hem de hareket kabiliyetiniz artacak.
5) SPD pedal : Alışana kadar kullanması biraz sıkıntılı olabilir. Ancak, alıştıktan sonra asla vazgeçemezsiniz. Pedal üzerindeki bir mekanizma, özel tasarlanmış ayakkabıların altındaki yuvaya oturarak ayaklarınızı pedala sabitler. Böylelikle, pedala hem basarken diğer yandan çekme suretiyle gücü daha iyi aktarırsınız. Yüksek kadanslı antrenman sürüşlerinin olmazsa olmazıdır.
6) Suluk : Ağıza püskürtme şeklinde olanlar tercih edilmelidir. Açma kapamalı olanlar kazaya sebebiyet verebilir.
7)Yama-tamir takımı : Umulmadık yerde ve zamanda, lastik patlaması tüm gününüzü zehir edebilir. Bu yüzden yanınıza yama seti, yedek iç lastik mutlaka bulundurun ve lastik değiştirmeyi mutlaka öğrenin.
Bunların dışında, elektronik sayaç, heybe, barend gibi isteğe bağlı birçok aksesuar var. İsteyen ihtiyacı doğrultusunda kullanabilir. Decatlon mağazaları, bisiklet ve bisikletle ilgili hemen her şeyi temin edebileceğiniz f/p oranında oldukça başarılı bir yer. Naçizane tavsiyem, bisiklet ve ekipmanları için Sirkeci esnafından uzak durun.
Geleneksel tıraş dünyası gibi, bisiklet hobisi de derya deniz bir konu. Bisikletler, ekipmanlar, zevkler, tercihler kişiden kişiye değişiyor. Ancak unutulmaması gereken şu, bisikletin motoru sizsiniz. Yani en iyi bisiklet, en iyi ekipman kombinasyonu dahi olsa bacaklarınız kuvvetsiz, kondisyonunuz zayıf ise her şey boşa çıkar.
Biraz uzun oldu, affola. Şimdilik aklıma gelenler bunlar, inşallah faydalı olmuştur.