31/07/2013, Saat: 01:30
Bende bildiğim 1-2 şeyi karalayayım, motor yağları mineral, yarı sentetik ve tam sentetik olarak üretim teknolojisi olarak ayrıldığı gibi, 4 mevsim yağlarda akışkanlık/viskozite değerleri de önemlidir, genelde yarı sentetiklerin akışkanlığı 10 40, tam sentetikler 5-40 ve daha aşağısıdır,bu değerler bize neyi ifade eder, baştaki küçük değer yağ soğukken akışkanlık değeridir, bu değer ne kadar düşük olursa özellikle motor kış mevsiminde daha rahat çalışır ve daha kısa sürede yağlama yapar, 2. rakam daha ziyade yağ ısındıktan sonraki halidir ve en son kalınlaşacağı değerdir, motor firmaları motor (piston-sekman-gömlek) parçalarının toleransları dahilinde kullanılacak viskozite değerini belirler, ancak motor çok km. yapıp aşındıktan sonra yağ yakmaya başlama değerlerine ulaştığında yağ eksiltme artacağından daha kalın yağ kullanmak gerekir, birde yağın içeriğini oluşturan API standartı vardır,hangi yağ olursa olsun vizkozite değeri, üretim teknolojisi ve API (Amerikan Petrol Enstitüsü) standartı eşdeğerse o yağlar aynı kabul edilir ve yağ eksiltme durumunda ekleme yapılacaksa aynı marka ve standartta yağ eklenmelidir, aynı marka bulunamazsa bile yukarıda belirttiğim değerler yakalandıktan sonra farklı markada kullanılabilir, API standardındaki S harfi aracın benzinli standartını, C harfi dizel standartını temsil eder, bu harflerin hemen yanındaki 2. harf ne kadar alfabenin sonuna yaklaşırsa en son/yüksek standarttır. Son olarak yağın ömrü ve değişim zamanı konusuna değinecek olursak, ya üretici firmanın belirttiği km. ye, ya da bu km. dolmamışsa süre (1 yıl) esas alınır, buna göre değişim yapmak gerekir.
Ayrıca yağ ve yağla birlikte anılan önemli hususlardan birisi de yağ filtresidir ve her yağ değişiminde mutlaka değişmesi gerekir, çoğu yerde "abi filtre yeni bir daha ki yağda değişelim" dese de her yağ değişiminde filtrenin değişmesi esastır, nedenine gelince yağ filtresinin içinde yaklaşık 250 gr. yağ bulunur ve yağ değişimde yağ boşaltıldığında bile filtrenin içinde yağ kalır, yeni yağ motora koyulup yağ devir daim edildiğinde filtredeki kirli yağ temiz yağa karışıp yeni yağı kirletecektir, sanki bir kova temiz suya bir damla mürekkep damlatılmış gibi.
Ayrıca yağ ve yağla birlikte anılan önemli hususlardan birisi de yağ filtresidir ve her yağ değişiminde mutlaka değişmesi gerekir, çoğu yerde "abi filtre yeni bir daha ki yağda değişelim" dese de her yağ değişiminde filtrenin değişmesi esastır, nedenine gelince yağ filtresinin içinde yaklaşık 250 gr. yağ bulunur ve yağ değişimde yağ boşaltıldığında bile filtrenin içinde yağ kalır, yeni yağ motora koyulup yağ devir daim edildiğinde filtredeki kirli yağ temiz yağa karışıp yeni yağı kirletecektir, sanki bir kova temiz suya bir damla mürekkep damlatılmış gibi.